IRM:s årsstatistik
IRM:s årsstatistik utgör officiell branschstatistik. Tabellen och grafen nedan visar samtliga annonsinvesteringar i pengar samt tillväxt jämfört med föregående år och andel av totala annonsinvesteringar i Sverige.
Totala reklaminvesteringar (stora reklamkakan) delas upp i tre delar:
Annonsinvesteringar (mediekakan) - Mediebolag och andra relevanta aktörers distributionsintäkter för reklamytor.
Marknadsaktiviteter - Annonsörers investeringar i butikspromotion, events, mässor, sponsorskap samt presentreklam. Marknadsaktiviteter kännetecknas av att reklambudskapet är integrerat i konsumentens upplevelse och interaktion med ett evenemang, plats eller person. Därutöver är det många gånger svårt att skilja på och mäta distributionskostnader respektive produktionskostnader.
Produktion - Produktion av reklammaterial hos en reklambyrå, webb-byrå, contentbyrå, designbyrå etc.
Stora reklamkakan 2023
Källa: IRM:s Årsrapport - Svensk Reklammarknad 2023
Reklaminvestering 2023
Miljoner SEK, löpande priser, netto, förändring i procent mot föregående år |
||
Mkr | ±% | |
Annonsinvesteringar |
||
Tryckta nyhetsmedier (dagspress inkl. reklambilagor, gratistidningar) | 2 342 | -17,9 |
Tryckta intressemedier (tidskrifter inkl. reklambilagor, gratistidskrifter) | 940 | -11,4 |
Direktreklam | 2 018 | -8,5 |
TV | 4 548 | -16,5 |
Radio | 997 | -5,0 |
Bio | 121 | -0,5 |
Internet | 36 094 | 3,2 |
Out-of-home | 1 920 | 1,8 |
Summa medieinvesteringar | 48 979 | -1,2 |
Marknadsaktiviteter | ||
Butikspromotion | 5 604 | 3,3 |
Eventmarknadsföring | 3 050 | 30,4 |
Mässor | 2 416 | -3,0 |
Produktmedia/Presentreklam | 7 397 | -1,8 |
Sponsring | 9 392 | 2,2 |
Summa investeringar i marknadsaktiviteter | 27 861 | 3,3 |
Summa produktionskostnader | 11 767 | -3,2 |
TOTAL REKLAMINVESTERING |
88 606 | -0,1 |